![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
Projekts „Aktuālu, uz vajadzībām balstītu un pilnveidotu kritiskās domāšanas (KD) attīstīšanas programmu izstrādāšana un aprobēšana”
(Otrais projekts no cikla „Kritiskā domāšana daudzveidības veicināšana”
Domā un mācies domāt, jo
domāšana ir dzīves kvalitāte Ko Tu domā? Par ko tu domāji vakar? Un kā Tu domāji
vakar? Konkrēti, abstrakti, zinātniski, radoši, emocionāli,
elastīgi, analītiski, loģiski, aktīvi, kritiski? Mūsdienu skolēni ir tie, kas veidos mūsu sabiedrību jau pēc 10 - 15 gadiem un tieši viņiem ir īpaši svarīgi mācīties domāt! Cik daudz to iespējams apgūt skolā, vērtējot katru konkrētu bērnu, nevis kopumā- skolēnus, standartus un programmas? Tradicionālā klasiskā izglītība, kas pamatā rūpējās par iepriekšējo zināšanu nodošanu nākamajām paaudzēm, tiek nomainīta ar jaunu izpratni izglītībā, kuras mērķis ir nodrošināt sagatavošanos dzīvei nākotnes sabiedrībā, akcentējot nepieciešamību aktivizēt skolēnu domāšanas potenciālu, attīstīt patstāvīgas pētnieciskās prasmes mainīgās sociālās vides uzdevumu risināšanai. Līdz ar to svarīgs kļūst jautājums par formām, metodēm un paņēmieniem, kuri izmantojami mācību procesā, lai skolēniem nodrošinātu iespēju analizēt un vērtēt daudzveidīgos un mainīgos sociālos procesus. Mūsdienu pedagoģijā tieši patstāvīgas mācīšanās un spriedumu veidošanas prasmes, kritiskās domāšanas prasmes tiek akcentētas kā galvenie līdzekļi personības pašrealizācijai sabiedrībā.
Kā sabiedrībā un skolas praksē
sekmēt kritiskās domāšanas attīstīšanu? Kā vienu no iespējām var piedāvāt
Kritiskās domāšanas (KD) attīstīšanas pieeju mācību procesā, kas ir balstīta
uz sadarbības modeli starp skolotāju un skolēnu, attīsta skolēna prasmes
strādāt ar informāciju, kritiski vērtēt, analizēt to, izvirzīt alternatīvus
risinājumus, veidot savu argumentāciju un pieņemt lēmumus. KD pieeja veicina
dažādu viedokļu pastāvēšanu un cieņu pret dažādību. Mūsdienīgā klasē skolēni
tiek aicināti formulēt un izteikt savus uzskatus, uzdot jautājumus,
piedalīties diskusijās sistemātiski veidotās un uzturētās ikdienas darbības
attiecībās, balstoties uz savstarpēji pieņemtiem noteikumiem un apgūstamo
tēmu. Lai veiktu šo uzdevumu, nepieciešamas atbilstošas darba formas un
metodes, bet, pirmkārt, nepieciešama skolotāja
pārliecība un uzdrīkstēšanās
nepieciešamības gadījumā mainīt savu darba stilu, domāt radoši, mērķtiecīgi
veikt pedagoģiskos novērojumus, uzticēties saviem vērojumiem un dažkārt arī
intuīcijai, arī apšaubīt mācību materiālu veidotāju izvēli, viedokli vai
vienkārši pieeju materiāla izklāstam.
„Izglītība - domājošas sabiedrības veidotāja” Būtiska ir plašas sabiedrības
informētība un uzskatu maiņa par to, ko, kā un kāpēc skolēni un studenti
mācās, lai izprastu un novērtētu, vai bērnam izvēlētā izglītība ir
saturiski un metodiski atbilstoša mūsdienu prasībām.
Cik bieži par mācību procesā notiekošo
mēs: skolotāji, vecāki, bērni, skolēni jautājam
- Kāpēc tas jādara? –ar mērķi izprast, pamatot, iedziļināties, nevis
nemācīties, apvainot, noliegt. Programmas semināros aicināti vecāki, darba
devēji, visi, kuri vēlas piedalīties domājošas sabiedrības veidošanā,
vēlas pilnveidot savas kompetences dažādos ar mācīšanos un domāšanu
saistītos procesos - izprast mūsdienīgu mācību procesu, mācīšanās un
domāšanas prasmju veidošanos, domāšanas un mācīšanās dzimumatšķirības,
motivācijas nozīmi domāšanas un mācīšanās procesu veicināšanā. Programmu
veidojot izmantoti jaunākie pētījumi par smadzeņu darbību, kritiskās
domāšanas principi un praktiskajā darbā ar skolēniem un pedagogiem iegūtie
pieredzes materiāli.
„Domāšanas prasmju attīstīšana un pilnveidošana studiju procesā” Lai
nodrošinātu iespēju izmantot kritiskās domāšanas attīstīšanas pieeju
Latvijas augstskolās, ir izveidota programma
augstskolu docētāju profesionālajai pilnveidei un tālākizglītībai, kas
sniedz ieskatu, kā iespējams veicināt kvalitatīva
studiju procesa nodrošināšanu atbilstoši 21. gadsimta prasībām un
pamatnostādnēm, konkurētspējīgu, profesionāli labi sagatavotu dažādu nozaru
speciālistu izglītošanai, attīstot domāšanas prasmes, prasmes strādāt ar
informāciju, kritiski vērtēt, analizēt to, prasmes izvirzīt alternatīvus
risinājumus, veidot savu argumentāciju un pieņemt atbildīgus lēmumus, kas
mūsdienīgā izglītības procesā palīdz labāk izprast un izmantot
informācijas jēgu un nozīmību, atrast būtiskāko daudzveidībā, pilnveidot
studentu uzskatu sistēmu un argumentāciju, lēmumu pieņemšanu.
„Domāšanas prasmju attīstoša mācību procesa organizācija
un izvērtēšana” Kā turpinājums jau gandrīz 10 gadus IAC
realizētajām tālākizglītības programmām pedagogiem, ir izveidota jauna,
aktuāla tālākizglītības programma, kas piedāvā iespēju skolām veidot un
organizēt mācību procesu, kurā skolēni kļūst par praktiskiem domātājiem un
domājošiem praktiķiem, piedāvājot aktivitātes, kas attīsta domāšanas
prasmes, organizējot uz problēmu risināšanu balstītu mācību procesu,
izvērtējot moderno tehnoloģiju lietošanas efektivitāti, akcentējot
formatīvās vērtēšanas lomu mācīšanās procesā. Visefektīvāk programma būtu
apgūstama skolu komandās, kas šādā veidā varētu organizēt arī savu turpmāko
darbību. Programma piedāvā skolu komandām idejas, kā veidot un parādīt
skolas tēlu sev un sabiedrībai, lai ieinteresētu vecākus izvēlēties šo
mācību iestādi sava bērna izglītošanai,
plānojot un izvērtējot mācību procesu, pilnveidojot skolas izglītības
programmas, piedāvājot pieredzi, kā vecākus informēt par skolas darbību.
Programmas saturu veido tēmas, kas saistītas ar domāšanas prasmju
attīstīšanu veicinošas izglītības programmas veidošanas iespējām, domāšanas
prasmju attīstīšana mācību programmas ietvaros, problēmu risināšanu mācību
procesā, vērtēšanu mācīšanās atbalstam, jauno tehnoloģiju nozīmi un
izmantošanas efektivitāti mērķtiecīgā mācību procesā, par stundas plānošanu
un mācību stundu vērošanu mērķtiecīgā mācību procesā, par skolas pieredzes
konferences norises plānošanu un izvērtēšanu.
„Mācību
grāmata un mācību materiāli informatizācijas laikmeta skolēnam” Tā kā pētījumā kā viena no problēmām
kritiskās domāšanas attīstīšanas pieejas ieviešanā Latvijā tika minēta tās
fragmentāra izmantošana mācību līdzekļos un grāmatās, tad tika izveidota
programma speciāli mācību materiālu veidotāju un mācību literatūras
redaktoru mērķauditorijai, piedāvājot diskusijas par mācību grāmatu pētījuma
rezultātiem, par to, kas ir laba mācību grāmata un kāda ir grāmata, kas
veicina domāšanu? Programmā iekļauta informācija par izglītības filozofijas
pieeju atspoguļojumu mācību grāmatu izveidē un kritiskās domāšanas
attīstīšanas pieejas izmantošanu izglītības sistēmā, kā arī KD mācību
modelis un uzdevumi mācību grāmatu nodaļu izveidē. Programma sniedz ieskatu,
kā ar mācību materiālu un mācību grāmatu palīdzību attīstīt skolēnu
domāšanas prasmes, kas mūsdienīgā mācību procesā palīdz labāk izprast un
izmantot informācijas jēgu un nozīmību, atrast būtiskāko daudzveidībā,
pilnveidot savu uzskatu sistēmu un argumentāciju, lēmumu pieņemšanu.
Uzdrošināties domāt pašiem Dzīve mūsdienu sabiedrībā no cilvēka
sagaida prasmi analizēt un vērtēt dažādas situācijas, atrast būtiskāko
informācijas daudzveidībā, veidot savu uzskatu sistēmu un argumentāciju,
pieņemt atbildīgus lēmumus.
Cilvēkiem jāspēj pamatot savi uzskati un savi argumenti. Dzīve
nepiedāvā iespēju katrā jaunā situācijā no jauna apgūt noteikumus,
tā kā kritiskās domāšanas
galvenā funkcija ir prasme
izvēlēties starp alternatīvām un pieņemt pamatotus lēmumus, tad tai ir
būtiska nozīme dominējošo dzīves prasmju vidū. Kritiskās domāšanas prasme ir
tikpat nepieciešama dzīvei mūsdienu pasaulē kā lasīšanas, rakstīšanas un
rēķināšanas prasmes un prasme strādāt ar datoru.
Ja arī Jums tas liekas svarīgi - aicinām sadarboties un strādāt kopā! Plašāku informāciju par jaunajām tālākizglītības programmām, iespējām tās apgūt meklējiet http://www.iac.edu.lv/kd vai pa tālruni 67503730. Apgūstot tālākizglītības programmas, dalībnieki saņem IZM ISEC saskaņotas pedagogu tālākizglītības programmu apliecības.
|