               
IN ENGLISH
Dzirnavu iela 34a – 8,
Rīga LV-1010,
Latvija
Tālrunis: 67503730
Fakss: 67503729
e-pasts: iac@latnet.lv
|
|
Izglītība – domājošas sabiedrības veidotāja (12 h)
Programma adresēta izglītības iestāžu vadītājiem, metodiķiem, pedagogiem un
citiem interesentiem, kuri vēlas piedalīties domājošas sabiedrības
veidošanā, vēlas pilnveidot savas kompetences dažādos ar mācīšanos un
domāšanu saistītos procesos - izprast mūsdienīgu mācību procesu, mācīšanās
un domāšanas prasmju veidošanos, zēnu un meiteņu (vīriešu un sieviešu)
domāšanas un mācīšanās atšķirības, motivācijas nozīmi domāšanas un mācīšanās
procesu veicināšanā. Programmu veidojot izmantoti jaunākie pētījumi par
smadzeņu darbību, kritiskās domāšanas principi un praktiskajā darbā ar
skolēniem un pedagogiem iegūtie pieredzes materiāli. Programma piedāvā
metodiskas pieejas katra indivīda domāšanas attīstīšanai, rada izpratni par
kritiskās domāšanas un smadzeņu darbības principu saskaņotību, palīdz
saprast, kā ar kritiskās domāšanas metožu palīdzību var mūža garumā
aktivizēt mācīšanās un domāšanas procesus. Tā palīdzēs būt atvērtiem
pozitīvām pārmaiņām un veicināt domājošas sabiedrības veidošanos.
Domāšanas prasmju attīstoša mācību procesa organizācija un
izvērtēšana (36 h) Programma piedāvā iespēju skolām veidot un
organizēt mācību procesu, kurā skolēni kļūst par praktiskiem domātājiem un
domājošiem praktiķiem, piedāvājot aktivitātes, kas attīsta domāšanas
prasmes, organizējot uz problēmu risināšanu balstītu mācību procesu,
izvērtējot moderno tehnoloģiju lietošanas efektivitāti, akcentējot
formatīvās vērtēšanas lomu mācīšanās procesā. Programmas autori iesaka,
kā veidot un parādīt skolas tēlu sev un sabiedrībai, lai ieinteresētu
vecākus izvēlēties šo mācību iestādi sava bērna izglītošanai, plānojot un
izvērtējot mācību procesu, pilnveidojot skolas izglītības programmas,
piedāvājot pieredzi, kā vecākus informēt par skolas darbību.
Kritiskās domāšanas attīstīšana sākumskolā: mācību satura plānošana
un metodika (36 h) Programmas mērķis ir pilnveidot pedagoga
profesionālo meistarību, apgūstot kritiskās domāšanas metodisko koncepciju
un tās radošu pieeju mācību procesa plānošanā un organizēšanā sākumskolā. KD
prasmes veicina gan mācīšanās kompetenci, gan prasmes domāt pastāvīgi,
analizēt gan domāšanas saturu, gan formas, veidot savu viedokli, uzklausīt
citu viedokļus un diskutēt, kā arī attīsta sociālās un komunikāciju prasmes.
Šo kursa nodarbību laikā praktiskā veidā dažādu sākumskolas mācību
priekšmetu aspektā būs iespēja apgūt un izprast KD būtību, apgūt metodiku,
izprast nepieciešamību un saredzēt pielietojumu sākumskolā.
Skolotāju profesionālās kompetences pilnveide starpkultūru izglītībā
(36 h) Tālākizglītības programmā iekļauti starpkultūru izglītības
teorētiskie un praktiskie jautājumi, pedagoģiski psiholoģiskie aspekti, lai
pilnveidotu pedagogu vispārējo kompetenci starpkultūru komunikācijas
jautājumos. Dalībnieki iegūs zināšanas, izpratni, prasmes un pieredzi, par
to, kā izglītības procesā veidot un attīstīt sabiedrības iecietību un
toleranci, kā arī par citiem aktuāliem starpkultūru komunikācijas
jautājumiem: kultūras aspekts starpkultūru komunikācijā, valodas vides
nozīme, starpkultūru komunikācijs sociālais un pilsoniskais aspekts.
Izdegšanas sindroms un stresa pārvaldīšana
(18h) Tikai
pozitīvi noskaņots, atpūties, aktīvs un radošs cilvēks spēj veidot savu
dzīvi un realizēt profesionālo darbību kvalitatīvi un pilnvērtīgi. Valsts
pamatizglītības standarts, kā vienu no galvenajiem mērķiem, paredz veicināt
izglītojamā harmoniskas personības veidošanos un attīstību, kā arī
nodrošināt ar sabiedriskajai un personiskajai dzīvei nepieciešamajām
pamatzināšanām un pamatprasmēm. Izglītības darbinieki ikdienā saskaras ar
problēmsituācijām, prasībām un atbildību, kas ne vienmēr ir atbilstoša
spējām tās uzņemties un realizēt. Ikdienas darba slodzes un dzīves pieaugošo
izglītošanās prasību dēļ, skolas darbinieki reti vērš uzmanību paši sev,
savai personībai un dzīves kvalitātes izvērtēšanai, kas, īpaši mācību gada
beigās, ved pie spēku izsīkuma un „izdegšanas”. Tāpēc ir svarīgi parādīt
pedagogiem gan saikni starp viņu pašsajūtu, pašpārliecinātību un
profesionālo veiksmi, kā arī skolas un personīgo resursu izmatošanas
iespējām personīgās un profesionālās dzīves kvalitātes uzlabošanai. Kursu
laikā dalībniekiem tiks veidota izpratne par stresa un izdegšanas saikni,
attīstības posmiem, pazīmēm un simptomiem, attīstīta pašanalīzes prasme un
spēja pilnveidot savu personību, kā arī gūtas iemaņas, kā efektīvi
izvairīties un novērst stresu un „izdegšanu”.
Konfliktu
risināšana (12 h) Pedagoga darba kvalitāti nosaka pedagoga
profesionālā kompetence, kā arī personības kapacitāte un spēja arvien
paplašināt izpratnes un pieņemšanas robežas, elastīga uztvere un uzvedība,
kas padara ikdienas saskarsmi ar ļoti atšķirīgiem cilvēkiem vairāk
profesionālu. Līdz ar to konfliktu risināšanas prasmju attīstīšanai ir
nozīmīga loma personības kompetences pilnveidošanā. Kursu laikā veidosies
dalībnieku izpratne par saskarsmes veidošanu, konfliktu cēloņiem un
emocionālajām reakcijām, par uzvedības mērķu saistību ar konfliktiem un
iespējām konfliktu mazināšanā, pilnveidosies konfliktu identificēšanas un
risināšanas prasmes, rastas iespējas lietot un vingrināt gūtās prasmes un
iemaņas. Programma veidota balstoties uz pieredzi konsultēšanas un
skolu psihologu darbā un jaunākajām atziņām pedagoģijā un psiholoģijā.
Kritiskās domāšanas attīstīšana dažādos mācību priekšmetos
(36 h) Mūsdienīgs skolotājs vēlas, lai skolēni būtu aktīvi un domājoši,
lai viņu izaugsme un sasniegumi uzlabotos, lai kopā ar skolēniem izdotos
mācības padarīt mērķtiecīgas un aizraujošas, lai darbs skolā sniegtu
gandarījumu. Tomēr ne katrreiz šāda rezultāta sasniegšanai pietiek zināšanu,
prasmju un spēka. Piedaloties seminārā, skolotāji apgūst darba metodes, kas
veicina skolēnu:
- prasmi domāt kritiski, būt zinātkāriem, izvirzīt
alternatīvas jau izteiktiem viedokļiem, izveidot savu viedokli un to
aizstāvēt, rūpīgi pārdomāt citu izteiktos argumentus, pārbaudot to loģiku un
pamatojumu;
- spēju pašiem uzņemties atbildību par mācīšanos. Nevis pasīvi
uztvert skolotāja sniegtās zināšanas, bet mācīties izzinot, lasot, rakstot,
diskutējot, meklējot informācijas avotus un lietojot dažādus mācīšanās
stilus;
- iemaņas strādāt kopā ar citiem, uzmanīgi un ar cieņu klausoties,
pārliecinoši un pieklājīgi izsakot viedokli, dodot savu ieguldījumu kopīgo
risinājumu izstrādāšanā, darbojoties kā atbildīgam un apzinīgam grupas
dalībniekam;
- vēlēšanos kļūt par cilvēkiem, kuri mācās visu mūžu,
saglabājot vēlmi izzināt un vienmēr uzzināt kaut ko jaunu.
Kritiskā domāšana vēsturē un sociālajās zinībās (36 h)
Kursu programma dod iespēju pilnveidot darba metodes un līdzdarboties
teorētiski praktiskajās nodarbībās, kurās dota iespēja iepazīties ar
kritiskās domāšanas būtību un principu sistēmu, dažādiem rakstu darbu
veidiem vēsturē un sociālajās zinībās, argumentu izvēli, grafisko
organizētāju pielietojumu, diskusijām. Kursu programmas laikā skolotāji
apgūst darba metodes, kuras veicina skolēnu prasmi domāt kritiski, spēju
pašiem uzņemties atbildību par mācīšanās procesu, iemaņas strādāt kopā ar
citiem.
Tiesiskuma izpratnes un pilsoniskās atbildības veicināšana mācību
procesā (18 h) Programma skolotājiem sniegs ieskatu jaunākajās
tendencēs politikas un tiesību un sociālo zinību mācību priekšmetu standartu
prasību īstenošanā un klases audzinātāja stundu programmas realizācijā.
Tiks paplašināta skolotāju izpratne par demokrātisku sabiedrību,
demokrātijas pamatvērtībām, pilsoņu pienākumiem un atbildību demokrātiskā
valstī. Dalībnieki saņems informāciju par korupciju, tās izpausmēm, cēloņiem
un sekām, iepazīsies ar likumdošanu korupcijas novēršanas jomā un tiesiskās
atbildības jomā. Dalībnieki gūs dziļāku izpratni par skolēnu pilsoniskās
līdzdalības aktivitāšu īstenošanas metodiku stundās un ārpus tām. Tiks
apgūta interaktīva metodika tiesiskuma jautājumu apguvē. Dalībnieki
pilnveidos savu pedagoģisko kompetenci skolēnu tiesiskās apziņas un pozitīvu
pilsoniska rakstura iezīmju veidošanā. Kritiskās domāšanas
attīstīšanas pieeja mācību materiālos un mācību grāmatās (12 h)
Programmas sniedz ieskatu, kā ar mācību materiālu un mācību grāmatu
palīdzību attīstīt skolēnu domāšanas prasmes, kas mūsdienīgā mācību procesā
palīdz labāk izprast un izmantot informācijas jēgu un nozīmību, atrast
būtiskāko daudzveidībā, pilnveidot savu uzskatu sistēmu un argumentāciju,
lēmumu pieņemšanu. Programma dod iespēju mācību materiālu un grāmatu
veidotājiem padziļināt izpratni par kritiskās domāšanas attīstīšanas pieeju,
principiem un metodēm, kā arī veicināt šīs pieejas apzinātu un sistemātisku
ievērošanu mācību materiālu izveidē. Skolēna vērtību
sistēmas veidošanās izglītības procesā (12 h) Piedāvātā
tālākizglītības programma ļaus izprast, kā mūsdienu mainīgajā pasaulē
nodrošināt vērtību un tikumisko principu iedzīvināšanu ikdienas dzīvē.
Programmas īstenošanas gaitā pedagogi izzinās garīgās un materiālās vērtības
21.gadsimtā, iepazīsies ar 21. gadsimta galvenajām pretrunām un to
risinājumiem, analizēs izglītības programmās apgūstamās vērtības, veidos
izpratni par pilsoniskām rakstura iezīmēm un attieksmēm, par patriotisma un
nacionālās apziņas veidošanas iespējām mācību procesā un ārpusstundu darbā.
Programma piedāvā izzināt ģimenes un izglītības iestādes sadarbības veidus,
akcentējot skolas un vecāku pienākumus un uzdevumus vērtībizglītības
īstenošanā. Balstoties uz jaunākajām pedagoģiskajām atziņām, tiks piedāvāta
metodika, kas balstās uz aktīvu dalībnieku iesaistīšanu un pieredzes
aktualizēšanu izziņas procesos - programma nodrošinās teorētisko zināšanu
sabalansētību ar praktiskajām nodarbībām, nodarbībās tiks piedāvāta
interaktīva un uz kritisko domāšanu balstīta metodika. Programma veidota uz
IAC īstenotajiem projektiem, kā arī praksē pārbaudītiem pedagogu
kvalifikācijas pilnveidošanas kursu materiāliem.
Pozitīvā
domāšana (12 h) Tālākizglītības programma būs labs palīgs
skolotāju pašpilnveides kompetences attīstīšanā, jo profesionālu skolotāju
darbību raksturo personības līdzsvarotība, spēja pielāgoties pārmaiņām, kā
arī spēja pieņemt atšķirīgo. Pedagogam vienmēr aktuāla ir arī sevis
pašanalīze - lai spētu apzināt savus ne pārāk veiksmīgos, bieži arī
disfunkcionālos paradumus gan uzvedībā, gan domāšanā. Pozitīvās domāšanas
jēdziens nav tikai tas, kā cilvēks domā par apkārtējo pasauli, bet arī tas,
kā viņš spēj apzināt un izvirzīt savus mērķus, attīstīt savus resursus un
veidot harmoniskāku saskarsmes procesu ar apkārtējiem cilvēkiem – skolēniem,
vecākiem, kolēģiem, administrāciju. Klašu audzinātāja
profesionālās kompetences pilnveide skolēnu personības veidošanai
(36h) Programma veidota, lai sekmētu izglītības iestāžu, sabiedrības un
vecāku, kā izglītības pasūtītāju, līdzatbildību izglītības procesa norisē un
pilnveidotu klases audzinātāju un skolas administrācijas savstarpējo
sadarbību skolas komandā. Programmā visvairāk akcentēta audzinātāja darbība
izglītības iestādē, sniedzot atbalstu skolēna personības attīstībā, kā arī
veiksmīgā karjeras izvēlē, plānojot un vadot efektīvas audzinātājstundas,
īstenojot mūsdienu prasībām atbilstošas vecāku sapulces un nodrošinot
individuālu sadarbību ar ģimenēm. Dalībnieki programmas ietvaros pilnveidos
prasmi veidot labvēlīgu vidi, kurā skolotājam ir būtiska motivētāja loma,
nostiprinot savstarpējo uzticēšanos starp skolu un ģimeni konstruktīva un
līdzvērtīga dialoga uzturēšanai. Līdzdalības un līderības
prasmju attīstīšana jauniešos jeb Demokrātiska valsts darbībā etniskās
integrācijas un pilsoniskās līdzdalības nodrošināšanai (18h)
Programma izstrādāta izglītotājiem, kuri strādā ar jauniešiem un organizē
dažādas ārpusskolas aktivitātes, kas vērstas uz jaunatnes līdzdalību
sabiedrības dzīvē. Programma domāta cilvēkiem, kuriem ir zināšanas par
sabiedrības norisēm, bet nepieciešams atbalsts mērķtiecīgā jaunatnes darba
virzīšanā un dažādu aktivitāšu praktiskā organizēšanā. Programmas izstrādāta
balstoties uz demokrātiskas sabiedrības pamatvērtībām – cieņu pret citiem,
toleranci, sadarbību, atbildību par savu rīcību, līdzjūtību un godīgumu.
Programma piedāvā metodiku, kā pieņemt lēmumus, saskatīt problēmas
sabiedrības dzīvē un izvēlēties tām piemērotākos risinājumus, kā prezentēt
savas idejas un panākt, lai tajās ieklausās citi. Dalībnieki kursa laikā
saņem izdales materiālus darbam ar jauniešiem.
Daudzveidīgas pieejas bibliotekāru darbā lasīšanas un kultūrdialoga
veicināšanai (36h) Kursa dalībnieki pilnveidos savu
sociokultūras kompetenci, iegūstot zināšanas, izpratni un pieredzi par
kultūru, tās daudzveidību un dažādajām izpausmēm. Dalībnieki attīstīs prasmi
saskatīt kopīgo un atšķirīgo dažādu kultūru aspektā, kā arī papildinās
izpratni par kultūru dialogu un tā nozīmi mūsdienu daudzkultūru sabiedrībā.
Praktiski darbojoties, dalībnieki attīstīs prasmi izmantot kritiskās
domāšanas (KD) pieeju, lietojot daudzveidīgas stratēģijas bibliotēkas
apmeklētāju izpratnes veidošanai par kultūru dialoga aktualitāti un
lasīšanas veicināšanai. Dalībniekiem būs iespēja analizēt savu pieredzi,
patstāvīgi plānot turpmāko darbību. Kursa saturā ir ietverts mūsdienīgs
teorētisks un metodisks materiāls, aktualitātes bibliotēku darbā un bērnu un
jauniešu literatūrā, kā arī to praktisks pielietojums bibliotekāra ikdienas
darbā. Iekļaujošas izglītības indekss, saturs un metodika,
jeb Skola visiem (36h) Iekļaujoša izglītība piedāvā vienādas
iespējas visiem bērniem un jauniešiem, neatkarīgi no viņu vajadzībām un
spējām, mantiskā, sociālā stāvokļa, rases, tautības, dzimuma, reliģijas un
politiskās pārliecības, veselības stāvokļa, dzīvesvietas un nodarbošanās
pieejamā, cienošā un atbalstošā vidē, piedaloties izglītības procesā un
gūstot sasniegumus. Tādējādi skola, kas realizē iekļaujošu izglītību, ir
skola visiem. Iekļaujošas izglītības indekss ir Lielbritānijā izstrādāta
un pasaulē vairākās valstīs aprobēta metodika, kas palīdz skolām veidoties
un attīstīties par iekļaujošām skolām, kuras savā attīstībā balstās uz
iekļaujošas sabiedrības vērtībām un iekļaujošas izglītības principiem.
Programmas mērķis ir dot iespēju dalībniekiem apgūt Iekļaujošas izglītības
indeksa saturu un realizācijas metodiku. Programmas ietvaros pedagogi,
skolas administrācija un citi skolas darbinieki gūs izpratni par Indeksu
iekļaujošai izglītībai, tā darbības principiem un izmantošanu skolas
praktiskajā darbībā kā instrumentu, kas palīdzētu attīstīt skolu par
iekļaujošu skolu. Dalībnieki nostiprinās izpratni par to, kas ir iekļaujoša
skola un kādi ir iekļaujošas izglītības darbības pamatprincipi skolā. Skolu
pedagogi, skolas administrācija un citu skolas darbinieki tiks aicināti
analizēt skolā un klasē notiekošo Iekļaujošas izglītības indeksa un
iekļaujošas skolas kontekstā. Iekļaujoša skola iekļaujošā
sabiedrībā (12h) Programmas mērķis ir veicināt pedagogu, skolas
administrācijas un citu skolas darbinieku vienotu izpratni par to, kas ir
iekļaujoša izglītība un iekļaujoša skola. Programmā dalībnieki gūs
iekļaujošas izglītības vēsturisko, filozofisko un teorētisko pamatu.
Programmā tiks izvērtēta Latvijas kā demokrātiskas un humānas valsts
likumdošana un izglītības politika iekļaujošas izglītības kontekstā.
Pedagogi būs guvuši pamatojumu esošajiem procesiem izglītības sistēmā,
spējot izvērtēt tos iekļaujošas izglītības kontekstā. Dalībnieki spēs
atpazīt un diferencēt daudzveidīgos procesus (no izolācijas un segregācijas
līdz integrācijai un iekļaujošai izglītībai) savā izglītības iestādē.
Pedagogi būs apguvuši jēdzienus iekļaujoša izglītība un iekļaujoša skola, kā
arī iekļaujošas izglītības principus.
Jaunākās mācību
metodes skolēniem ar speciālām vajadzībām speciālās izglītības un vispārējās
izglītības skolu pedagogiem (36h) Programmas mērķis ir
iekļaujošas sabiedrības vērtību iedzīvināšana Latvijas sabiedrībā. Programma
atklāj principus, kā mērķtiecīgi veidot sabiedrības interesēm un vajadzībām
labvēlīgu vidi, sadarbību ar izglītības darbiniekiem, vecākiem,
institūcijām, veidojot komandu. Programmas saturs balstīts uz jaunākajām
atziņām, metodēm un pētījumiem pedagoģijā, psiholoģijā, medicīnā un
iekļaujošajā izglītībā. Programmā pedagogi apgūst to, kā, izzinot bērnu
attīstības specifiku, nosakot attīstības traucējumu veidus un attīstības
iespējas, tiek veicināta bērna attīstība iekļaujošā klasē, kā arī strādājot
ar individuālās attīstības plāniem. Kursa programmas laikā varēs apgūt
pedagoģiskā procesa organizēšanu vispārizglītojošās un speciālajās skolās,
ņemot vērā, ka klasē ir bērni ar speciālajām vajadzībām un īpašajām
vajadzībām. Starpkultūru dialoga veicināšana (36h)
Kursa dalībnieki iegūs zināšanas un izpratni par starpkultūru
komunikācijas pamatjēdzieniem, attīstīs starpkultūru saskarsmes un
komunikācijas prasmes, papildinās zināšanas par dažādām sociālajām grupām,
saskatīs un izpratīs konfliktu veidošanās cēloņus. Attīstīs prasmi
izvēlēties optimālu uzvedības modeli konkrētās starpkultūru saskarsmes
situācijās. Caur praktisku salīdzināšanu un pētīšanu iepazīs reālo situāciju
reģionā, valstī. Dalībnieki ar simulācijas un lomu spēļu palīdzību
pilnveidos prasmes izzināt sevi un argumentēt savu rīcību, veicinot pozitīvu
domāšanu. Kursa satura īstenošana balstās uz teorētiskā materiāla apguvi un
tā pielietojumu ikdienas praksē. Pilsoniskās līdzdalības un
tiesiskās atbildības mācīšanas iespējas skolā jeb Tiesiskas, demokrātiskas
valsts darbības principi (36h) Kursu programma izstrādāta,
balstoties uz politikas un tiesību, Latvijas un pasaules vēstures, sociālo
zinību mācību priekšmetu standartu noteiktajām prasībām, kā arī Valsts
jaunatnes iniciatīvu centra izstrādāto klases audzinātāja stundu programmas
parauga rekomendācijām. Programmas mērķis ir sniegt atbalstu pedagogiem
veidojot zinošus atbildīgus un pilsoņus, kuri izprot pilsoniskas līdzdalības
nozīmi sabiedrības un valsts veidošanā. Kursu programma piedāvā ieskatu
jautājumos par pilsonisku sabiedrību, politisku līdzdalību, indivīdu un
varu. Programma piedāvā apgūt teorētiskas zināšanas, izmantojot interaktīvu
metodiku. Dalībnieki nodarbību laikā tiek rosināti izteikt savu viedokli gan
par dažādiem satura jautājumiem, gan par piedāvāto metodiku. Programma
paredz dalībnieku pieredzes apmaiņu un praktisku darbu izstrādājot kāda
satura jautājuma apguvi klasē. Pienākumi, tiesības un
atbildības izpratne pedagoģiskajā procesā (12h) Programmas
īstenošanas gaitā pedagogi iepazīsies ar aktualitātēm pienākumu, tiesību un
atbildības normatīvajā regulējumā, metodiskiem paņēmieniem atbildīgu lēmumu
pieņemšanai izvēles situācijās un rīcības pašvērtējuma stratēģijām.
Respektējot sabiedrības daudzveidību, tiks akcentēti līdztiesības un
dažādības problēmu risināšanas jautājumi izglītības iestādē un tolerances
veidošanas sistēmiskie pamati un rīcības stratēģijas. Apzinoties globālās
pasaules izaicinājumus, uzmanība tiks pievērsta arī pilsoniskās un
nacionālās apziņas veicināšanas iespējām mācību un audzināšanas procesā.
Programma nodrošinās teorētisko zināšana sabalansētību ar praktiskajām,
nodarbībās tiks piedāvāta interaktīva un uz kritisko domāšanu balstīta
metodika. Programma nodrošinās pedagoģiskās sadarbības modeļu analīzi
mērķtiecīgai un apzinātai bērnu attīstības virzībai.
Daudzveidīga, skolēna izziņas aktivitāti un radošumu veicinoša mācību
procesa īstenošana literatūrā (24h)
Programma veidota, lai
nodrošinātu saturisku un metodisku atbalstu pedagogiem – latviešu valodas un
literatūras skolotājiem, iepazīstoties ar aktualitātēm bērnu un jaunatnes
literatūrā mūsdienu pasaules literatūras procesa kontekstā, ar dažādu
lasīšanas veicināšanas programmu un pasākumu organizēšanas pieredzi, ar
vērtībizglītības aktualitātēm, ar moderno tehnoloģiju izmantošanas iespējām
literatūras stundās. Programmā tiks nodrošināta teorētisko zināšana
sabalansētība ar praktisko darbību. Semināru nodarbībās dalībnieki apgūs un
pilnveidos prasmes izmantot daudzveidīgas metodiskās pieejas - radošās
darbnīcas, diskusijas, lasīšanas seminārus, lasīšanu grupās, dramatizēšanu
u.c. – skolēnu iesaistīšanai aktīvā izziņas darbībā un pamatizglītības un
vidējās izglītības standartā izvirzīto mērķu sasniegšanai. Īpaša uzmanība
tiks veltīta pēctecības nodrošināšanai, īstenojot pamatizglītības un vidējās
izglītības standartu, mācību satura apguves plānošanas, īstenošanas, kā arī
vērtēšanas un pašvērtējuma prasmju pilnveidei.
Motivācijas
programma “Es ar sevi, es ar citiem” (18 h)
- piedāvā uzlabot komunikācijas prasmes (praktiskā darbībā atklāt
komunikācijas pamatlikumus, izjust dažādas komunikāciju veicinošas un
traucējošas situācijas, noskaidrot ceļus, kā pārvarēt komunikatīvās
barjeras, trenēt klausīšanās un argumentēšanas prasmes, pārbaudīt
ķermeņa valodas lomu efektīvā saziņā);
- palīdz izprast konfliktu un problēmu risināšanas stratēģijas,
pielietot iegūtās zināšanas konfliktoloģijā ikdienas situācijās;
- padziļina izpratni par to, kāda ir dažādu normatīvo aktu hierarhija
un kā visās dzīves jomās mūsu ikdienu regulē dažādi likumi.
Motivācijas programma “Es ģimenē” (18 h)
- veicina izpratni par ģimenes tradīciju lomu ģimenes stiprināšanā;
- motivē uzņemties atbildības, aktualizē stresa novēršanas paņēmienus,
akcentējot personīgo jūtīguma dažādību stresa situācijās;
- rosina efektīvāk izmantot laiku, izzinot laika plānošanas metodes;
- veicina efektīvu lēmumu pieņemšanu, plānojot ģimenes budžetu.
Motivācijas programma “Es pašvaldībā, valstī” (18 h)
- veido piederības sajūtu savai kopienai, valstij;
- attīsta pilsoniskās līdzdalības prasmes;
- sniedz zināšanas un prasmes sadarbības veidošanā, piedāvā izzināt
personīgo motivāciju un iespējamās lomas komandas darbībā;
- attīsta konsensusa lēmumu pieņemšanas prasmes situācijās, kad lēmumi
jāpieņem grupā.
Motivācijas programma “Es darba tirgū” (18 h)
- veicina adekvātu pašnovērtējumu par savām iespējām darba tirgū;
- pilnveido izpratni par tendencēm darba tirgū;
- attīsta prasmes būtisku lietišķo rakstu noformēšanā;
- sniedz zināšanas par darba meklēšanas iespējām;
- uzlabo praktiskas iemaņas informācijas iegūšanā un analīzē, kā arī
darba intervijas sagatavošanā un intervijas sniegšanā.
Efektīva profesionālā darbība komandā (18 h) Kursu
programmā dalībniekiem tiek piedāvāta teorētiska informācija un praktiski
darba paņēmieni profesionālas komandas veidošanai izglītības iestādē.
Dalībnieki apgūst komandas efektīvas darbības pamatprincipus un nosacījumus,
ko nozīmē profesionālā darbība pārmaiņu procesā, dažādi vadības stili,
dominējošās uzvedības tendences saskarsmē. Kursa dalībnieki pilnveido savas
zināšanas par komandas veidošanas gaitu, līdera un pārējo komandas
dalībnieku lomām, apgūst profesionālai darbībai komandā noderīgas prasmes –
mērķu izvirzīšanu, problēmu risināšanu, lēmumu pieņemšanu, sarunu un
diskusiju vadīšanu u.c.
Projekts kā līdzeklis organizācijas mērķu īstenošanai
(18-24 h) Dalībnieki teorētiski un praktiski apgūst projektu veidošanas
metodiku. Kursu programmā sniegtā informācija palīdzēs dalībniekiem
noskaidrot un izvērtēt dažādus finanšu piesaistes veidus. Saturā iekļauts pārskats par
labāko Latvijas un ārzemju pieredzi projektu veidošanā un finanšu piesaistē
izglītības iestādēm. Dalībniekiem tiek piedāvāta iespēja izvērtēt līdzšinējo
savas organizācijas finanšu piesaistes stratēģiju, praktiski izstrādāt
projekta pieteikumu un saņemt eksperta vērtējumu un ieteikumus.
Daudzveidīgā vērtēšana (18 h)
Kursa programma par
vērtēšanu, kas mijoties teorijai un praksei, piedāvā apgūt dažādas
vērtēšanas metodes un vērtēšanas veidus (formatīvo, summatīvo,
robežvērtēšanu), to vietu un lomu mācību procesā, un vērtēšanas sistēmas
izstrādi katrā mācību priekšmetā, pilnveidojot prasmi plānot un veikt
objektīvu, sistemātisku skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanu. Kursu programma sniedz priekšstatu arī par
pārbaudes darbu kā vērtēšanas formu mērķi un lomu mācību procesā,
iepazīstina ar pārbaudes darbu veidošanas metodiku, vērtēšanas kritērijiem
un veidiem, pilnveido prasmi analizēt pārbaudes darbu.
Stundu vērošana - līdzeklis skolotāju profesionālai pilnveidei
(18-24 h) Kurss paredzēts skolotāju skolotājiem, kuri vada topošo
skolotāju praksi, skolu administratoriem, kuru pienākumos ietilpst skolas
mācību procesa pārraudzīšana, kā arī katram skolotājam-profesionālim, kurš
analizē un vērtē savu darbu un ir gatavs sadarboties un atbalstīt kolēģi.
Nodarbībās tiek apzināti stundu vērošanas mērķi, piedāvāts mācīšanās un
atbalsta sniegšanas soļu modelis, analizētas dažādu vērošanas paņēmienu
izmantošanas un iegūto datu pielietošanas iespējas. Analīzei tiek piedāvāti
dati un secinājumi, kas gūti IZM ISAP darbības gaitā. Dalībniekiem ir
iespēja pašiem izvēlēties, izmēģināt un vērtēt mācību stundas vērošanas
instrumentus.
Maksimālu smadzeņu potenciālu katrā stundā (18-24 h)
Paplašinoties izpratnei par to, kā darbojas smadzenes, pilnveidojas arī
izpratne par to, kā skolēni mācās. Tas palīdz skolotājam plānot mācību
stundas, pamatojoties uz izziņu un to veicinošām metodēm, atmiņas veidiem,
mācīšanās procesa cikliskumu tā, lai pēc iespējas pilnvērtīgāk izmantotu
katra skolēna esošās attīstības iespējas. Kursu programmas laikā katrs
dalībnieks izstrādā stundas plānu, balstoties uz seminārā gūto informāciju
un atziņām.
Nevaldāma klase jeb Par ko liecina klases uzvedība
(18-24 h) Nozīmīgu daļu no mācību stundas skolotājs diemžēl pavada,
risinot dažādas organizatoriskas un disciplīnas problēmas, nevis visu
uzmanību veltot mācīšanās procesam. Kursu programma piedāvā stratēģijas, kā
tikt galā ar klasi – izvirzīt skaidras un pamatotas prasības un uzdevumus,
nodarbināt visus skolēnus, novērst iespējamus uzvedības pārkāpumus, adekvāti
reaģēt uz noteikumu pārkāpumiem, kā arī palīdz izstrādāt plānu, kas novērsīs
daudzas iespējamās uzvedības problēmas klasē. Līdz ar to visiem skolēniem un
arī skolotājam iespējams vairāk laika izmantot mērķtiecīgam mācību darbam.
Kāpēc man tas jādara? vai Kā motivēt skolēnus? (18-24 h)
Droši vien katrs skolotājs vismaz reizi savā darba mūžā ir teicis: „Šim
bērnam nav motivācijas mācīties!” Kursu programma piedāvā pārbaudītas
idejas: ko un kā darīt, lai skolēni būtu motivēti mācību darbam. Seminārs
palīdz apgūt praktiskus paņēmienus, kā jaunākos zinātniskos atklājumus par
cilvēka domāšanas procesiem iedzīvināt ikdienas klases dzīvē. Semināra laikā
skolotājiem ir iespēja pašiem izmēģināt piedāvātās stratēģijas skolēnu
mācību motivācijas veidošanā.
Skolotājs - savas darbības pētnieks (18 h) Programmā
tiek piedāvāts teorētiskais pamatojums un praktiskā pieredze, kā skolotājs
var kļūt par savas pedagoģiskās darbības pētnieku, labāk izprast, kuri no
izmantotajiem paņēmieniem un pieejām vislabāk palīdz konkrētiem skolēniem
sekmīgi mācīties. Dalībnieki iepazīstas ar praktiskām metodēm savas darbības
pētījumu veikšanai un izvērtēšanai, kā arī gūst priekšstatu par iespējām, kā
iegūtos rezultātus izmantot pedagoģiskās darbības pilnveidošanai.
Saskarsmes un sadarbības prasmju apguve pirmsskolā. Kā saistoši
un interesanti apgūt jēdziens atbildība, vara, taisnīgums un privātums
(36 h) Programma piedāvā teorētiskās zināšanas un metodiku demokrātiskas
vides nodrošināšanā (piem., kā vērtēt savu un citu rīcību;kā piedalīties
lēmumu pieņemšanā grupiņā, ģimenē; kā izvēlēties rotaļas vadītāju; kā
mērķtiecīgi un atbildīgi sadarboties; kā strādāt ar informāciju; kā veidot
izpratni par cilvēka un sabiedrības attīstības norisēm). Programma tiek
apgūta, izmantojot darba burtnīcas un stāstu grāmatas tēmās „Vara” ,
„Atbildība”, „Taisnīgums” un „Privātums”. Metodiskie materiāli veicina bērnu
sociālo un izziņas, kā arī akadēmisko prasmju attīstīšanu, argumentētu
viedokļu izteikšanu, informācijas analīzi un apkopošanu, pilsonisko
līdzdalību.
Sociālo zinību un vēstures mācīšana pamatskolā (24 h)
Praktisks seminārs, kurā galvenokārt uzsvērta interaktīvu metožu, t.sk.,
darbības projektu izmantošana, mācot sociālās zinības, veidojot
starppriekšmetu saikni ar vēsturi un citiem mācību priekšmetiem, kā arī
organizējot skolas līdzpārvaldes darbību un iesaistoties citās apkārtējās
sabiedrības norisēs.
Kursu programmā iestrādāta Sorosa fonda – Latvija projekta „Cilvēks
sabiedrībā” gaitā gūtā pieredze.
Ētiskās un pilsoniskās izglītības jautājumu apgguve viduslaiku
vēstures kontekstā (24 h) Programma, kas domāta sociālo zinību,
literatūras un vēstures skolotājiem, kā arī klašu audzinātājiem, piedāvā
praktisku modeli starppriekšmetu saiknes veidošanai vienas klases ietvaros,
lai sasniegtu visai skolai un izglītības procesam būtiskus mērķus.
Izmantojot tekstus no viduslaiku vēstures, dažādu laika periodu literatūras
fragmentus, kā arī mūsdienu publicistikas un preses materiālus, tiek runāts
par dažādām sabiedrības grupām būtiskām vērtībām, to līdzībām un atšķirībām
dažādos laikos un dažādu iemeslu pēc, toleranci, daudzveidību un sadarbību,
indivīda un varas attiecībām un citiem aktuāliem jautājumiem. Skolotājiem
tiek piedāvāts apgūt tekstu atlases un metodikas izvēles principus,
pilnveidot nodarbības plānošanas prasmes, kā arī praktiski izmēģināt dažus
no piedāvātajiem nodarbību plāniem, redzot, kā vispārcilvēciskas vērtības –
pienākumi un atsacīšanās, piederība un tolerance, minējumi un īstenība,
saimnieciskums, slava, laika vērtība, līdzvērtīga pastāvēšana, miers,
drošība, izvēle u.c. uztvertas agrāk un mūsdienās. Pēc kursa beigšanas
semināra dalībnieki saņem metodisko materiālu ar nodarbību plāniem un tekstu
paraugiem.
Efektīvas skolēnu līdzpārvaldes veidošana (18 h) Šī
programma domāta klašu audzinātājiem, ārpusklases darba organizatoriem un
skolēnu līdzpārvaldes darba konsultantiem, kā arī skolu administrācijas
pārstāvjiem. Teorētiskās un praktiskās nodarbībās tiek nostiprināta izpratne
par skolēnu līdzpārvaldes lomu mūsdienīgas skolas kultūras un vides
veidošanā, skolas administrācijas lomu efektīvas līdzpārvaldes darbības
nodrošināšanā, sniegti piemēri komandas veidošanas, vadītāju un pārstāvju
izvirzīšanas, pienākumu formulēšanas un citu būtisku uzdevumu veikšanas
metodikai un pieejai. Dalībniekiem tiek piedāvāti arī dažādi interaktīvi
paņēmieni darbam ar jauniešu auditoriju, kā arī iespēja iepazīties ar
Latvijas skolās uzkrātu pieredzi. Pēc kursa beigšanas semināra dalībnieki
saņem pieredzes krājumu par skolēnu līdzpārvaldes darbību Latvijas skolās.
Darbības projekta "Pilsonis" metodika (18 h)
Programma piedāvā ikviena mācību priekšmeta skolotājam metodisku atbalstu
darbības projekta vadīšanā savā mācību priekšmetā vai klases audzināšanas
darbā. Darbības projekts „Pilsonis” ir strukturēts veids, kā padziļināti
analizēt un pētīt kādu mācību tēmu vai vietējās sabiedrības problēmu.
Programmas ietvaros pedagogi apgūst projekta vadīšanas metodiku, prasmes
darbā ar daudzveidīgiem informācijas avotiem strukturētas informācijas
izklāsta iemaņas, izstrādā un aprobē projekta vērtēšanas kritērijus. Metodika piemērota darbam ar
5.-12.klašu skolēniem. Programmas dalībnieki saņem kvalitatīvu izdales
materiālu un informāciju par papildus pētniecības iespējām.
Kā strādāt pieaugušo auditorijā (24 h)
Kursu
programma piedāvā apgūt teorētiskas atziņas un praktiskas idejas darbam
pieaugušo auditorijā: sniedzot ieskatu pieaugušo mācīšanās un mācīšanas
stilu izmantošanā, mācību metožu mērķtiecīgas izvēles un specifikas
ievērošanai darbā ar pieaugušajiem. Programmas darbs tiek organizēts
interaktīvi – teoriju un praksi apgūstot, modelējot un analizējot procesu.
Laika menedžments (18 h) Kursu programma dod iespēju
padomāt par cilvēka attiecībām ar laiku mūsdienu pasaulē, izvērtēt svarīgo
un steidzamo, iegūt prasmes, kā efektīvāk izmantot darba dienu, iegūt vairāk
laika sev, noteikt prioritātes un apgūt paņēmienus cīņai ar laika zagļiem.
Programmā ir iespēja apzināties laika menedžmenta saikni ar personīgajām
prioritātēm un vērtībām; noskaidrot faktorus, kas nosaka nepieciešamību
izvēlēties starp ikdienas steidzamajiem darbiem un ilgtermiņa mērķu
sasniegšanai nepieciešamajām darbībām; apgūt paņēmienus, kā veikt optimālu
izvēli un mainīt attieksmi gadījumos, ja notiekošo nevaram ietekmēt.
Skolas tēla veidošana un mārketings (18-24 h) Kursu
programmas dalībnieki gūst vai pilnveido izpratni par to, kas ir skolas
mārketings un kā to iespējams mērķtiecīgi izmantot skolas mērķu īstenošanai.
Teorija un prakse par mārketingu, organizācijas kultūru un sabiedriskajām
attiecībām palīdz izstrādāt stratēģiju, kas veicina pozitīva skolas tēla
veidošanu un nostiprināšanu. Seminārā tiek sniegti daudzi praktiski piemēri.

|